آموزش هر پایه سالانه فقط با روزی 1000 تومن
آموزش هر پایه سالانه فقط با روزی 1000 تومن
اگه شما هم یک دانشجوی ایرانی باشین، حداقل یک بار هم که شده این سوال براتون پیش اومده که چطور اپلای کنیم؟ اگه دانشجوی قصد داشته باشه که اپلای کنه ولی ندونه که چه زمانی و به چه صورتی این کار رو انجام بده مطمئنا با مشکلات زیادی روبهرو میشه.
اگه میخواین که از شرایط مهاجرت تحصیلی به خوبی با خبر بشین این مقاله از فاب رو تا آخر بخونین. ما توی این نوشته قصد داریم تا به طور کامل بگوییم اپلای چیست و چگونه انجام میگیره.
اپلای به مجموعه اقداماتی میگن که با انجام اونها شرایط مهاجرت تحصیلی و درس خوندن توی کشورهای دیگه فراهم میشه.
حالا این اقدامات چیست؟ زمانی که شما قصد داشته باشین که توی یک دانشگاه معتبر خارجی تحصیل کنین باید که از طرف اون دانشگاه برای شما دعوتنامه ارسال بشه و به شما اجازه ورود به دانشگاه رو بده.
اما دعوتنامه زمانی برای شما ارسال میشه که درخواست شما تایید بشه. پس ابتدا شما باید یک درخواست بفرستید برای دانشگاه مورد نظرتون.
شما باید همراه فرم درخواست، مدارک مورد نیاز رو هم ارسال کنین. عوامل دانشگاه درخواست شما رو به همراه مدارکتون بررسی میکنن و درصورت قبولی برای شما دعوتنامه میفرستن.
برای پاسخ به این سوال که چطور برای دانشگاه اپلای کنیم؟ باید که یک سری مدارک رو آماده کنین و برای دانشگاه مورد نظرتون بفرستین.
در صورت قبول شدن این مدارک از طرف دانشگاه برای شما دعوتنامه تحصیلی ارسال میشه.
مدارک مورد نیاز اپلای شامل موارد زیر میشه:
حالا گیریم که مدارک مورد نیاز رو فراهم کردیم. هنوز نمیدونیم که چطور اپلای کنیم؟ میدونیم که مهاجرت کردن به هیچ عنوان کار سادهای نیست و برای انجام اون باید که اقدامات مختلفی انجام داد.
به جز جمعآوری مدارکی که توی بخش قبلی گفتیم، یک سری اقدامات دیگه هم باید انجام بدید. برای مهاجرت تحصیلی شما باید ۱۰ مرحله رو پشت سر بذارین که توی ادامه مطلب، هرکدوم از این مراحل رو براتون توضیح میدیم.
همیشه اولین کار و شاید بشه گفت مهمترین کار برای اینکه بدونیم چطور اپلای کنیم برنامهریزی است.
از اونجایی که قراره توی مسیری قدم بذاریم که خیلی برامون شناخته شده نیست، باید که از قبل با یک برنامهریزی درست این کار رو برای خودمون راحتتر کنیم.
ما توی مقاله برنامهریزی معکوس یک مدل از برنامهریزی رو براتون معرفی کردیم که توی این شرایط به دردتون میخوره.
توی برنامهریزی مناسب شما باید کشور مقصدتون رو انتخاب کنین. شرایط اقتصادی، اجتماعی و تحصیلی اون کشور رو مطالعه کنین. درباره فرهنگ کشور موردنظرتون به خوبی تحقیق کنین.
یکی از بخشهای مهم برنامهریزی، پیدا کردن مقصده. شما باید ته مسیری که میخواین به اون برسین رو مشخص کنین و با توجه به مقصدتون اقدام به برنامهریزی کنین.
بهترین کار توی این مرحله، لیست کردن دانشگاههای معتبره و بهترین دانشگاههای جهانه. شما میتونین توی این مرحله یک جدول طراحی کنین و ویژگیهای هر دانشگاه به علاوه معایب و مزایای هرکدوم رو توی جدول بیارین.
یادتون باشه که ددلاینهای هر دانشگاه رو توی جدول بیارین. ددلاین به مهلت آخر مقرر شده برای ارسال مدارک میگن.
اگه دانشگاهی رو انتخاب کنین که در کنار زبان تخصصی همون کشور، کلاسها به زبان انگلیسی هم برگذار بشه کارتون خیلی راحتتره.
توی مقاله بهترین سیستمهای آموزشی در جهان تعدادی از دانشگاههایی که از زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم توی تدریس استفاده میکنن اشارههایی کردیم.
مدارک زبان IELTS و TOFEL از جمله مدارک معتبر برای زبان انگلیسی هستن.
مدارک زبان آلمانی از A1 شروع میشن، که پایینترین رده آشنایی با زبان آلمانیه، و تا C2، که بالاترین مدرک زبان آلمانی به حساب میاد، ادامه داره. برای قبولی توی اکثر دانشگاههای آلمان سطح B2 حداقل مدرک زبان مورد نیازه.
مدارک مورد نیاز زبان فرانسوی هم شامل موارد زیر میشن:
برای اینکه بدونیم چطور اپلای کنیم؟ باید با استادهای دانشگاههای معتبر ارتباط برقرار کنیم. شما میتونین با یک جستوجوی ساده با استادهای دانشگاههایی که قصد دارین تا به اونها وارد بشین ارتباط برقرار کنین.
معمولا ایمیل استادها توی سایت دانشگاهها پیدا میشه. مطمئن باشین استادی که انتخاب میکنین کاملا مرتبط با رشته مورد نظر شما باشه.
یکی از مهمترین کارهایی که باید برای مهاجرت تحصیلی انجام بدین نوشتن یک رزومه درست و حسابیه.
خیلی از دانشگاههای معتبر فرقی بین رزومه یا CV قائل نمیشن. ولی در بعضی از دانشگاهها این دو با هم متفاوت هستن.
حتی توی نحوه نگارش هم با هم تفاوتهایی دارن که برای اینکه بدونیم چطور اپلای کنیم باید این تفاوتها رو بدونیم.
اصلیترین دلیلی که باعث قبولی یا رد شدن درخواست مهاجرت تحصیلی شما میشه، رزومه شماست. برای همین باید که وقت زیادی روی صرف این موضوع کنین و تمرینهای متعددی انجام بدین.
شما میتونین توی اینترنت با انواع رزومهها آشنا بشین و اونها رو مطالعه کنین.
مواردی که باید توی رزومه نوشته بشه شامل موارد زیر میشن:
اما CV شامل مواردی چون تجربههای کاری، جوایز دریافتی، بورسیهها، پروژههای تحقیقاتی و مقالات منتشر شده، میشه.
به یاد داشته باشین که CV طولانیتر و با جزئیات بیشتری نوشته میشه و هرچه سوابق کاری و فعالیتهای تحقیقاتی و آموزشی بیشتر باشه مطمئنا تعداد صفحات اون هم بیشتر میشه.
انگیزهنامه هم در کنار رزومه یکی از مهمترین مدارکی است که باید برای دانشگاه مورد نظرتون ارسال کنین.
توی انگیزهنامه شما باید عوامل دانشگاهی که مدارک شما رو بررسی میکنن به نوعی متقاعد کنین تا شما رو توی دانشگاه بپذیرن.
شما باید توی انگیزهنامه سوابق تحصیلی، اهدافتون از تحصیل توی رشته و دانشگاه مورد نظر و همچنین سوابق شغلی و تحقیقاتی توی رشته مدنظرتون رو بیان کنین.
حتی بد نیست که از اهداف کاری و شغلی بعد از تحصیلتون هم بگین توی انگیزهنامه.
همچنین بخوانید: همه چیز درباره دانشگاه تهران
دریافت توصیهنامه از طرف اساتیدی که با اونها فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی داشتین، کار شما رو برای اپلای تحصیلی راحتتر میکنه.
هرچه استادی که از اون توصیهنامه دریافت میکنین مطرحتر و شناختهشدهتر باشه کار شما برای مهاجرت تحصیلی راحتتره.
توصیهنامه به زبان ساده یعنی نظرات یک استاد درباره عملکرد تحصیلی شما. این کار باعث میشه تا دانشگاهی که قصد داریم برای اون اپلای کنیم شناخت بیشتری از تواناییهای شما داشته باشه.
دانشگاههای معتبر از خیلی جهات شبیه به هم هستن. اما ممکنه اونها توی بعضی از مدارکی که از شما میخوان تفاوتهایی داشته باشن.
شما باید توی مرحله برنامهریزی و انتخاب دانشگاه موردنظر حتما تحقیق کافی رو کرده باشین و از مدارکی که دانشگاه درخواست کرده اطلاع کافی داشته باشین.
هر دانشگاه قوانین و مقررات خاص به خودش رو داره. شما باید با توجه به قوانین هر دانشگاه اقدام به تکمیل فرم درخواست پذیرش کنین. دانشگاهها معمولا اون متقاضی رو میپذیرن که شرایطش با خواستههای اونها جور باشه.
برای اینکه بتونین فرم درخواست رو بدون اشتباه پر کنین حتما مدارک و رزومه خودتون رو بار دیگه چک کنین.
بدون پول و برآورد هزینههای مختلف چطور اپلای کنیم؟ این کار اصلا نشدنیه. شما میتونین برای کاهش هزینههای تحصیل به فکر دریافت بورسیه باشین که این کار خودش نیاز به تحقیق و مطالعه زیادی داره.
اما مهاجرت تحصیلی هزینههای خاص به خودش رو داره. شما برای بررسی مدارکتون از طرف عوامل دانشگاه و همچنین پذیرفته شدنتون باید هزینههایی رو از طریق کارتها و حسابهای بینالمللی پرداخت کنین.
همچنین شما باید از وضع اقتصادی کشوری که میخواین برای اون اپلای کنین هم باخبر باشین و از هزینههایی که اونجا ممکنه براتون پیش بیاد اطلاع کافی داشته باشین.
بارها تاکید کردیم که مهمترین دلیلی که میتونه باعث پذیرش یا رد شدن شما بشه مدارک مورد نیازتونه.
مدارک و سوابق تحصیلیتون رو باید به انگلیسی ترجمه کنین و برای دانشگاههای مورد نظر ارسال کنین. اما روند خیلی هم ساده نیست.
ابتدا باید دانشنامههای دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات رو به دست بیارین و مطمئن باشین که مهر وزارت علوم سازمان سنجش روی اون خورده باشه.
سپس باید از دارالترجمههای رسمی این مدارک رو ترجمه کنین. ترجمه مدارک هم حتما باید دارای مهر وزارت علوم و وزارت دادگستری باشه.
مدارک مورد نظر توی نهادهای مربوطه بررسی میشه. اما این بررسی دوبار انجام میگیره.
برای مثال برای تایید مدارک تحصیلی ارسال شده برای کشور آلمان میتونین از طریق بخش دانشجویی سفارت آلمان اقدام به تایید مدارک خود کنین.
ارسال باید به صورت پست باشه و از طریق شرکتهای زیر میتونین اقدام به ارسال مدارک و رزومهتون کنین:
توی این مقاله از فاب سعی کردیم تا پاسخ دقیقی بدیم به سوال اپلای چیست و چطور اپلای کنیم؟ از شرایط و مدارک مورد نیاز جهت مهاجرت تحصیلی گفتیم.
مراحل مختلف اپلای کردن رو براتون شرح دادیم و همینطور نکات مهم جهت بهتر انجام دادن این کار رو براتون بیان کردیم.
امیدواریم این مقاله به شما برای اینکه بتونین برای دانشگاهی که قصد دارین توی اون تحصیل کنین کمک لازم رو کرده باشه.
برای اپلای تو دانشگاههای انگلیس، آمریکا، کانادا و هر دانشگاهی که کلاسهایی به زبان انگلیسی برگذار میکنه مدارک IELTS و TOFEL لازمه.
به جز رزومه و باقی مواردی که توی مقاله گفتیم، هر دانشگاهی مدارک منحصر به خودش رو نیاز داره.